ON JE BIO JEDAN OD NAŠIH NAJISTAKNUTIJIH MODNIH KREATORA: Radovi Aleksandra Joksimoivća predstavljeni u MPU
Izložba „Modni crteži Aleksandra Joksimovića” čiji je autor muzejska savetnica Bojana Popović, biće otvorena 13. maja u Muzeju primenjene umrznosti :reč je o radovima koji na najbolji način predstavljaju rad slavnog kreatora!
Gde se održava
Muzej primenjene umetnosti
Kada se održava
13. maj
Aleksandar Joksimović (1933–2021), jedan od najznačajnijih modnih stvaraoca Srbije /Jugoslavije imao je jednu veliku strast, crtanje. Posebno je voleo da crtajući razmišlja o novoj kolekciji i da najuspelije crteže izlaže na zidovima svog ateljea u zgradi Centrotekstila u kome je bio zaposlen (1964–1987), kao i da se sa njima fotografiše dajući mnogobrojne novinske i televizijske intervjue. Ova izuzetna dela sačuvana su zahvaljujući Joksimovićevom bliskom saradniku Miloradu Mikiju Ignjiću (1942–2017). Nađena u njegovoj zaostavštini, vraćena su autoru koji je verovao da su ona netragom nestala.
Autorka izložbe Bojana Popović odabrala je i obradila sedamdesetak crteža za ovu izložbu, koje je Joksimović neposredno pred svoju smrt (29. marta 2021), poklonio Muzeju primenjene umetnosti. Time je zaokružena već postojeća zbirka Joksimovićevog opusa i stvorena je mogućnost da se istraže i predstave publici ova ostavrenja koja najneposrednije odražavaju njegov način rada. Njegovi crteži ga na najbolji način predstavljaju kao stvaraoca koji je, virtuozno vođenom linijom i delikatnim koloritom, vizuelizovao svoje kreatorske misaone procese dajući im jasnoću, nužnu za njihovu realizaciju, i poetičnost koja sublimira njegovu umetničku prirodu i budi želju za lepim.
Zahvaljujući autorskim osobenostima i visokim estetskim vrednostima svojih crteža, Joksimović je i dobio posao u modnoj struci 1959. godine, postao poznat i slavljen kao umetnik. Šezdesetih godina, u vreme kada je moda odevanja imala društveni značaj zbog snažnog emancipatorskog potencijala i otvorenosti ka drugačijem i novom, Joksimovićevi crteži, kao svojevrsne naznake „boljeg života“, bili su omiljeni. Publikovani u štampanim medijima, oni su imali više namena – da pruže opšte modne informacije, da daju odgovore na pitanja čitateljki u vezi odevanja i da predstave poetizovanu suštinu autorove aktuelne kolekcije. Međutim, od kada je sredinom sedamdesetih godina 20. veka fotografija postala dominantno komunikaciono sredstvo u modnom sistemu, ni Joksimovićevih crteža više nema u javnosti. Uspon jugoslovenske modne industrije i ubrzanje proizvodnih procesa, takođe, su uticali da je prezauzeti Joksimović retko imao vremena za crtanje – izuzev za nužne radne skice. Kao karakteristika kreatorskog posla, one su bile i ostale stalni pratilac njegovog rada.