FOTOGRAFIJA KOJOM JE REKONSTRUISANA PROŠLOST: Izložba „Crno sunce" Marije Ćalić je priča o životu jugoslovenske porodice u Africi
U Likovnoj galeriji Kolarčeve zadužbine u utorak, 28. februara u 19 časova biće otvorena izložba „Crno sunce" Marije Ćalić.
Gde se održava
Likovna galerija Kolarčeve zadužbine
Kada se održava
18. mart
Dela nastala za celinu "Crno sunce" podstaknuta su pronalaskom obimne fotografske građe raspoređene u kutije za slajdove kupljene na beogradskoj Kalenić pijaci. Stotine kolor snimaka sadrže vizure kretanja nepoznate porodice kroz eksterijere i ambijente Zapadne Afrike, u periodu1968‒1969. godine.
Po svoj prilici, radi se o porodici lekara iz bivše Jugoslavije, u misiji zdravstvenih službi u Akri, ali i njihovom proputovanju kroz predele i gradove država Togo, Niger i Benin, uz jezero Volta, uz obale okeana i putevima koji vode ka džungli.
Manjak saznanja o tim privatnim nalazima odveo je autorku ka pretpostavci geografije snimljenih mesta, ličnostima i njihovim doživljajima. Ujedno se postavlja pitanje i nameće mogućnost korišćenja fotografije kao sredstva za oblikovanje naknadne, imaginarne, domišljene realnosti.
„Fragmenti i zapisi koje one nose ukazuju mi da sam slučajno postala vlasnik evidencije nečijih života; nalikujem posmatraču po muzejima koji pažljivo razgleda ostatke bivših civilizacija u naporu da razume iščezli svet. Ponekad se ti dokazi u obliku normi i zakona uočljivi na fotografijama otimaju i posustaju pred konceptom poetične istine: ona se javlja kao neophodna za unutarnje buđenje bez namere da se usaglasi sa činjenicama vidljivim na snimcima - nepobitnim dokazima prošlog vremena. Kroz ovakav susret povezuje se realnost koja se nekad odvijala, sa slojevima mogućeg, zamišljanog i drugačijeg života koje nam uvodi podsvest, jer poredak lične istorije ne rasvetljava sve slojeve stvarnosti niti je moguće složiti se oko jedinstvenog doživljaja mesta i zbivanja u njemu. Nastaju nove slike u interakciji sa sadašnjim vremenom, složenijih prostora i odnosa", navela je autorka u tekstu izložbe.
"Crno sunce, metafora rezignacije, melanholije i zatamnjenja ukazuje na hiljade puteva koji nam se otvaraju, dok samo jednim prolazimo. Nemogućnost da se sagleda i rasvetli ukupno iskustvo sveta u najvećoj meri sadržano je baš u istoriji afričkog prostora. Dubine duševnih slojeva odgovaraju crnom kontinentu nesagledivih tajni", dodala je Marija Ćalić.