FOTO_Ivan Slipcevic.jpg
Ivan Slipčević

Ivan Slipčević

Umetnički program

OSLOBOĐENJE FEMINISTIČKOG GLASA MEDUZE KROZ KRUGOVE! Izložba Lale Raščić ‘’Bakar gori’’

08.03.2023.

OSLOBOĐENJE FEMINISTIČKOG GLASA MEDUZE KROZ KRUGOVE! Izložba Lale Raščić ‘’Bakar gori’’
Veličina Slova

Galerija i umetnička rezidencija Hestia, predstavlja izložbu radova umetnice Lale Raščić – ‘’Bakar gori’’, koja će biti otvorena u nedelju 12. marta u 18 časova. Ovo otvaranje imaće i specijalnog gosta, odnosno tradicionalnog kuma izložbe, muzičara, Damira Imamovića, koji će prisutne voditi kroz izložbu.

Gde se održava

Galerija i umetnička rezidencija Hestia


Kada se održava

12. mart - 28. april


Okosnicu izložbe “Bakar gori” čine dva kruga koji predstavljaju tradiciju i mitologiju – s jedne strane reč je o tepsiji – simbolu folklorne tradicije tepsijanja, a sa druge o gorgoneju – apotropejskom prikazu Meduzine glave iz doba Antičke Grčke.

U skladu sa dosadašnjim multimedijalnim istraživačkim pristupom radu i projektima dugog trajanja, koji se često bave rekontekstualizacijom različitih mitova, mitoloških likova ili tradicija, Raščić nastavlja da se bavi nametnutim patrijarhalnim društvenim normama i izbavljenjem tradicije od folklorizacije nastale pod uticajem nacionalnih politika.

U procesu stvaranja ove izložbe umetnica se poziva na različitu literaturu, uključujući i esej “Smeh Meduze” francuske feminističke autorke Hélène Cixous (Helen Siksu) iz 1975.godine u kojem autorka kao cilj teorijskog koncepta postavlja stvaranje feminističkog glasa, odnosno njegovo oslobađanje, koje je moguće jedino kroz izraz - čin pisanja.

Tepsijasice_PR_tespojasice 1@300.jpg
Tepsijasice
Lala Raščić

Jedan od krugova, dakle, kroz koje se na izložbi oslobađa ženski glas je bakarna tepsija - njen rotirajući zvuk odjekuje prostorom, a vezan je za tradiciju tepsijanja, koja je najviše prisutna na području Bosne i Hercegovine, ali i šireg Balkana, a svoj koren vuče još iz Osmanskog doba. To je drevni način pevanja, uglavnom žena, uz okretanje plitke i okrugle bakarne tepsije.

Drugi krug koji čini srž izložbe je gorgonej koji kod Lale Raščić poprima različite forme i medije – masku, objekte od stakla, crteže, video; pa konačno i samu njenu formu – oblik savremene žene-performerke u oklopu koja postaje medij za vraćanje glasa Meduzi i ponovno formiranje, odnosno remitizaciju njenog lika.

“Hefest” zadužen za izradu tepsije i Meduzinog oklopa na ovoj izložbi je Nermina Beba Alić, jedina žena “kazandžijka” u Sarajevu (zanatlija koji izrađuje tradicionalno bakarno posuđe).

LEPA_preview B4_FIN copy_Lala Rascic.jpg
Lepa
Lala Raščić

Izložba ’’Bakar gori’’ biće otvorena do 28. aprila 2023. godine, a kako nalaže praksa galerije Hestia, imaće i svoje prateće programe, od kojih je prvi vođenje “Godfathers” (Kumovi) s Damirom Imamovićem na samome otvaranju.

Damir Imamović je bosanskohercegovački muzičar, pevač, kompozitor i interpretator tradicionalne bosanske sevdalinke. Na vođenju će biti prisutna i umetnica koja će sa posetiocima podeliti svoje viđenje ove mitološke izložbe.

Biografija umetnice:

Lala Raščić (rođena 1977. u Sarajevu, živi i radi u Sarajevu i Zagrebu) je medijska umetnica i performerka koja koristi performativne strategije vezane za stvaranje novih narativa i pripovesti koji uključuju verbalne video performanse, performativno-instalacijske ambijente, video projekcije, objekte, svetlo, crtanje i slikanje. Njena interesovanja su ukorenjena u načine izvođenja teksta, što se ogleda u njenom interesovanju za tradicionalne i savremene pripovedačke prakse, usmene istorije i umetnost monodrame.

IMG_4341_Lala Rascic.JPG
Lala Raščić

Većina projekata Lale Raščić je dosledno istraživačke prirode. Umetnica gradi svoj umetnički narativ oko pitanja feminizma, istorije, novih čitanja tradicije i mapiranja njenih tragova u današnjoj svakodnevici. Njeni radovi nalaze se na granici između performansa i multimedije, istovremeno kombinujući audio-vizuelno, pokret, sliku i crtež i skulpturalne objekte.

Podeli vest