KRITIČNA PITANJA DANAŠNJICE NA 60. OKTOBARSKOM SALONU: Šest decenija umetničkih susreta
Prostori za umetnost i umetnike, doživljaj posla i rada u savremenom trenutku, dijalog između aktera na umetničkoj i kulturnoj sceni, oni manje vidljivi, društvene i prirodne promene, to su neke od tema koje se provlače kroz radove i performanse koji će biti predstavljeni na ovogodišnjem izdanju Oktobarskog salona.
Gde se održava
Kulturni centar Beograda, Galerija FLU, Galerija ULUS, Galerija SULUJ, Salon Muzeja grada Beograda, Muzeju afričke umetnosti
Kada se održava
1. decembar
Tokom ovogodišnjeg, 60. izdanja Oktobarskog salona, od 20. oktobra do 1. decembra, izložbe i prateći programi odvijaće se, kao i obično, na nekoliko lokacija – u galerijama Kulturnog Centra Beograda, u Paviljonu na Cvetnom trgu, Galeriji FLU, u bivšem klubu Akademija, Galeriji ULUS, Galerija SULUJ, u Salonu Muzeja grada Beograda, u Muzeju afričke umetnosti, u izlozima Francuskog instituta i u javnim prostorima u gradu.
O saradnji sa inostranim kustosima i radovima koje izdvajaju u okviru tri koncepcije na kojima počiva ovogodišnje izdanje Salona, razgovarali smo sa kustoskinjama Dobrilom Denegri, Majom Kolarić, Anom Knežević i Emilijom Epštajn.
Već u petak, 18. oktobra, pre zvaničnog otvaranja Oktobarskog salona, u program i teme uvodi nas umetnički duo Lusi i Horhe Orta kroz performans ispred Kulturnog centra Beograda. Ovaj rad trebalo bi da bude poziv na dijalog između umetnika, gradske kulturne scene i struktura koje određuju kulturnu politiku na lokalnom i državnom nivou. Kako objašnjava Dobrila Denegri, istoričarka umetnosti i kustoskinja, koja je na konceptu Trag radila sa Lorencom Balbijem, direktorom Muzeja moderne umetnosti u Bolonji – MAMbo, ovo su umetnici afirmisani još od sredine 90-ih svojim angažovanim pristupom koji problematizuje kritična pitanja današnjice: klimatske promene, opasnost od suša, migracije, i procese društvene integracije, koegzistencije i ravnopravnosti.
„Izložba pod nazivom Estetika(e) susreta, koju smo zajedno osmislili i koncipirali Matju Lelijevr i ja, preispituje susrete u formi umetničke produkcije kao suštinsko i fundamentalno pitanje koje je podstaklo našu želju da ovom temom proslavimo 60. Oktobarski salon. Nastao nakon oslobođenja Beograda na kraju Drugog svetskog rata, Oktobarski salon oličava šest decenija umetničkih susreta i ilustruje snagu umetnosti da prebrodi političke i teritorijalne uspone i padove, neprestano se iznova osmišljavajući uporedo sa stasavanjem novih generacija umetnika kao nosioca i pokretača pitanja svog vremena. Na ovaj način, umetnost se iznova obnavlja i nastavlja da nudi prostor u kojem se nanovo susrećemo, učimo i razvijamo”, ističe Maja Kolarić, direktoka Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.
„Radovi predstavljeni u segmentu Nada je disciplina ovogodišnjeg Oktobarskog salona fokusiraju se na definiciju i naš savremeni doživljaj posla, na beskorisnost rada, na vezu rada i umetnosti”, objašnjava Ana Knežević, kustoskinja Muzeja afričke umetnosti.