IMG-20231211-WA0031.jpg
београд.рс

београд.рс

Градске актуелности

КОРАК КОЈИ ЈЕ ПРОМЕНИО СЛИКУ ЈАВНОГ ПРЕВОЗА У БЕОГРАДУ ГРАЂАНИМА ШТЕДИ ВРЕМЕ: Информативне табле омогућиле су бољи преглед линија и организацију времена путника

12.04.2024.

КОРАК КОЈИ ЈЕ ПРОМЕНИО СЛИКУ ЈАВНОГ ПРЕВОЗА У БЕОГРАДУ ГРАЂАНИМА ШТЕДИ ВРЕМЕ: Информативне табле омогућиле су бољи преглед линија и организацију времена путника
Величина слова

Информативне табле које су урађене по узору на европске градове представљају велики помак у јавном превозу Београда - оне не само да су олакшале чекање превоза, већ су и директно утицале на боље организовање времена грађана.

Информативне табле на стајалиштима возила јавног превоза у Београду представљају веома комплексан део процеса опоравка система јавног превоза у Београду. Увођење ових табли је најавио градоначелник Александар Шапић у октобру прошле године, а првих хиљаду табли је постављено почетком децембра.

Унапређење јавног саобраћаја подразумевало је неколико кључних промена:
Увођење новог система: Укинути су валидатори и улаз у возила само на предња врата, као и компликован систем зона и тарифа. Сада постоје само две зоне (А и Б) и две тарифе. Такође, омогућена је куповина карата путем СМС порука и нове апликације, „Београд плус“, која пружа информације о доласку возила и омогућава пријаву неправилности.
Повољније цене: Цене карата су значајно снижене. Пензионери и средњошколци сада имају бесплатан превоз, а цена повлашћених карата за социјалне категорије стандардизована је на 1000 динара. Месечна карта за обе зоне сада кошта 3300 динара, а цена карте за 90 минута вожње смањена је са 89 на 50 динара.
Контрола и сертификација: Град је преузео контролу над наплатом карата
у возилима, повећавајући ефикасност и транспарентност. Уведен је институт сертификације возила, који подразумева постављање строгих услова за возила која учествују у јавном превозу ради побољшања квалитета услуга.

Према његовим речима, ово представља историјски догађај и својеврсну револуцију за јавни превоз у главном граду. На таблама ће бити ажурне информације о кретању возила па ће сваки грађанин моћи да, с лакоћом, провери за колико минута долази возило које чека. Подаци се односе на све линије које пролазе поред стајалишта и исте су као и они на апликацији за „паметне” телефоне. Табле су посебно погодне за старије суграђане и госте Београда који не користе ове телефоне или им је лакше да баце поглед на таблу него да отварају апликацију.

„До сада је возило било ког превозника пратио само наш диспечерски центар, а од овог тренутка их прати и контролише цео град и сви Београђани". 

Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда


На инфо-табли путници се могу информисати о називу станице, дневним, али и ноћном линијама које туда пролазе. На екрану се увек прво приказује линија која прва долази, док су испод наведене остале. Уз тачно време доласка, прецизирано је и колико је станица сваком возилу остало да прође до конкретне локације.

Дигиталне ЛЕД табле, какве се виђају по највећим европским престоницама, постаће и својеврсни „трејд марк”

Александар Шапић председник Привременог органа Града Београда

Све ове информације до сада су недостајале, тако да путник који чека одређену линију на стајалишту са више опција за сопствено кртање и преседање није могао да планира и рачуна на линије које долазе. Информације о томе када је прво или друго следће возило на линији омогућиле су планирање маршуте и времена путницима.
План је да престоница буде комплетно покривена паметним инфо-таблама. Док се то не догоди, обезбеђена је могућност да се преко УССД кода добију информације о линијама које грађане занимају.

Уз оне о превозу, на таблама ће бити приказане и информације о времену, температури, локацији. Како је рекао градоначелник Шапић, водило се рачуна да табла буде апсолутно у складу са дизајном аутобуске станице која има и надстрешницу као и ђубријеру са специјалним поклопцем. Дигиталне ЛЕД табле, какве се виђају по највећим европским престоницама, постаће и својеврсни „трејд марк” Београда.

„Реч је о новом концепту локалне самоуправе у вези са јавним превозом, који не може да се види тек тако, чак ни у најразвијенијим градовима Европе. Табле нуде информације о томе за колико минута долази возило за сваку линију која туда пролази, колико станица је удаљено, руту, као и информације о времену, температури, локацији”. 

Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда

Захваљујући информацијама на овим таблама, путници могу лакше да планирају своје вожње и да са много мање нервозе сачекају аутобус. Када уђу у возило, они преко звучника добијају информације о станици на којој се налазе, као и оној која следи на конкретној линији. То је важно, пре свега, за слепе и слабовиде, али и за све друге путнике. Наставак путовања и евентуално преседање могу да планирају и док су у возилу, путем апликације за „смарт” телефон.

Информативне табле имају још једну функцију, а то је да грађани могу и сами да контролишу како се поштује ред вожње возила градског јавног превоза.



Подели вест