Јавни превоз
Величина слова

Аутобуси, трамваји и тролејбуси који превозе грађане у Београду морају да буду у складу са новим стандардима Градског секретаријата за јавни превоз, а према њима је обављена и прва фаза сертификације возила.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић се упознао са овом процедуром током обиласка ГСП погона на Новом Београду, у новембру 2023. године. Он је објаснио како ће свако возило јавног превоза морати да буде опремљено.

42faa8bbe6b7f9b0e07f89d7a2d46126_9853441573.JPG
sapic.rs

Шапић је навео да, према новим стандардима, свако возило мора да има ГПС систем правилно повезан, како би се знала његова позиција. Такође, уграђују се апарати за плаћање карата кредитном картицом, а свако возило мораће да има и звучник који омогућава да се грађани информишу на којој станици се налази возило и која је следећа по реду. То је важно, пре свега, за слепе и слабовиде, али и за све друге путнике. Клима-уређај мора да ради, односно да буде увек укључен када то изискују временске околности.

Процес опоравка система јавног превоза у Београду обухвата и постављање информативних табли на више од 1.000 стајалишта. Ове табле нуде информације о томе за колико минута долазе возила на линијама које туда пролазе и колико станица су удаљена, као и информације о времену, температури и локацији. Поред тога што ће сваки грађанин имати увид у ове податке, моћи ће и да прати и контролише да ли возила саобраћају по предвиђеном распореду полазака.

ГПС систем омогућава да се увек зна где је возило било ког превозника, укључујући и приватнике, и то на целој територији града. Ако неког возила нема, то значи да је искључен ГПС сигнал што повлачи санкције. Београд ће бити опремљен инфо-таблама на свим стајалиштима у престоници, како у централним, тако и у најудаљенијим насељима у приградским општинама.

Посебна пажња се поклања обнављању возног парка. Један од кључних корака је најављена набавка 25 нових трамваја, што представља највећу куповину у последњих двадесет до тридесет година.

„Прва фаза сертификације свих возила завршена је у саобраћајном погону ГСП-а на Новом Београду, a на возилима која немају све што је неопходно мораће да се отклоне недостаци, како би могла да буду и званично сертификована.” Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда

Модерни трамваји не само да ће допринети бољој мобилности грађана већ ће и значајно побољшати енергетску ефикасност и смањити емисију штетних гасова. У плану је и најобимнија набавка аутобуса у последњих неколико деценија - 280 до 300 нових аутобуса. Године 2019. године је купљено 200 нових аутобуса, а 2022. године још стотину. Циљ је да се сваке године реализују нове набавке, уз паралелно унапређење возног парка тролејбуса.

Потпуни опоравак система јавног превоза у Београду укључује и куповину нових тролејбуса. Град је пре нешто више од десет година купио 83 белоруска тролејбуса, а електромрежа за возила са популарном „тролом“ је пре неколико година у потпуности реконструисана.

У обиласку ГСП погона на Новом Београду, председник Привременог органа Александар Шапић је подсетио да се постројење налази на месту које је некад припадало периферији, а данас је малтене центар града. У плану је његово измештање, чиме ће се заштитити миран живот становника у овом делу, а запослени у погону добити нову, квалитетнију и услужнију локацију.
„Иза насеља Милеве Марић нашли смо парцелу која има шинску везу и друге прикључке неопходне за овакво постројење“, рекао је Шапић. Он је истакао да се у току следеће године очекује завршетак административних послова, док ће у наредне две до три године цело постројење бити измештено на нову локацију. На њој ће бити потребни релативно мали инфраструктурни радови, док ће стара локација бити уређена у складу са окружењем у којем се налази.

За функционисање новог система јавног превоза у Београду од виталне је важности потпуна контрола возила, а она је поверена Оперативно-контролном центру Секретаријата за јавни превоз Града Београда.

Овај центар је, у новембру 2023. године, обишао председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић који је желео да се увери како све функционише и на који начин се обавља контрола.

IMG-20231128-WA0026.jpg
beoinfo.rs

Према његовим речима, промена која је остварена за само неколико месеци откако је уведен нови систем је нешто што ни највећи оптимисти нису могли да очекују. Далеко је мањи број линија на којима се не остваре неки поласци - у старом систему је то ишло и до пет пa и седам одсто, а сада је реч о једноцифреном броју аутобуса.

„Потпуна контрола возила у Оперативно-контролном центру Секретаријата за јавни превоз, од момента када се отвори линија до момента када се возило врати у свој погон, од непроцењивог је значаја за правилно функционисање новог система јавног превоза.” Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда

 Шапић је посетио овај центар само неколико месеци раније, када је он био у изузетно лошем стању и није имао ни приближно добру опрему какву сада има. Исто тако, ни број људи који је водио надзор и контролу читавог јавног превоза у Београду није био ни близу оном који данас ради у центру.

Капацитет Оперативно-контролног центра се проширује онако како се подижу услуге комплетног јавног превоза. У оквиру мониторинга је веома значајна ставка и увођење информативних табли, помоћу којих сваки грађанин може да прати где се налази возило. Свако возило ће бити видљиво на табли и сама та чињеница представља додатни притисак да возачи, као и приватни превозници, пружају услуге по утврђеним стандардима и поштују објављени ред вожње.

Такође, на апликацији Београд Плус, омогућено је и да се пријави и фотографише свака неправилност у јавном превозу. То се односи на било који проблем - неисправност клима уређаја, прљава седишта, возачи без униформе, пропуст возача да стане на неко стајалиште.

Према прикупљеним подацима, још увек има проблема са појединим линијама, али је данас стање такво да је најмање потешкоћа са возилима ГСП-а. Међутим, постоје приватници који нису до краја схватили да нешто мора да се промени.


„Они имају важеће уговоре који истичу на пролеће наредне године. Ниједан приватник више неће моћи да уђе у конкуренцију уколико не испуни далеко ригорозније услове него што су раније били. Имамо велике проблеме са линијом 511, жале се грађани, ми свакодневно пишемо казне конзорцијуму који држи ту линију и они ће бити санкционисани. Сигурно је да више неће моћи да уђу у конкуренцију у следећој расподели зато што, уз сав напор који чинимо у последњих неколико месеци, нису схватили да по старом више неће моћи да функционишу“, појаснио је Александар Шапић и најавио сертификацију возила.

У складу са новим стандардима, предвиђено је да сва возила имају ГПС уређаје, звучнике, као и ЛЕД екране који дају информације где се возило налази. Током обиласка Оперативно-контролног центра Секретаријата за јавни превоз, председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић је нагласио да је подизање квалитета јавног превоза обавеза и одговорност свих како би грађани заиста видели сав труд који се улаже. Приватницима и возачима ГСП-а ће бити много теже да се не придржавају реда вожње и јасних инструкција које имају.

Информативне табле на стајалиштима возила јавног превоза у Београду представљају веома комплексан део процеса опоравка система јавног превоза у Београду. Увођење ових табли је најавио градоначелник Александар Шапић у октобру прошле године, а првих хиљаду табли је постављено почетком децембра.

IMG-20231211-WA0042.jpg
beoinfo.rs

 Према његовим речима, ово представља историјски догађај и својеврсну револуцију за јавни превоз у главном граду. На таблама ће бити ажурне информације о кретању возила па ће сваки грађанин моћи да, с лакоћом, провери за колико минута долази возило које чека. Подаци се односе на све линије које пролазе поред стајалишта и исте су као и они на апликацији за „паметне” телефоне. Табле су посебно погодне за старије суграђане и госте Београда који не користе ове телефоне или им је лакше да баце поглед на таблу него да отварају апликацију.

На инфо-табли путници се могу информисати о називу станице, дневним, али и ноћним линијама које туда пролазе. На екрану се увек прво приказује линија која прва долази, док су испод наведене остале. Уз тачно време доласка, прецизирано је и колико је станица сваком возилу остало да прође до конкретне локације.

План је да престоница буде комплетно покривена паметним инфо-таблама. Док се то не догоди, обезбеђена је могућност да се преко УССД кода добију информације о линијама које грађане занимају.

„До сада је возило било ког превозника пратио само наш диспечерски центар, а од овог тренутка их прати и контролише цео град и сви Београђани.” Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда

 Уз оне о превозу, на таблама ће бити приказане и информације о времену, температури, локацији. Како је рекао градоначелник Шапић, водило се рачуна да табла буде апсолутно у складу са дизајном аутобуске станице која има и надстрешницу као и ђубријеру са специјалним поклопцем. Дигиталне ЛЕД табле, какве се виђају по највећим европским престоницама, постаће и својеврсни „трејд марк” Београда.

Захваљујући информацијама на овим таблама, путници могу лакше да планирају своје вожње и да са много мање нервозе сачекају аутобус. Када уђу у возило, они преко звучника добијају информације о станици на којој се налазе, као и оној која следи на конкретној линији. То је важно, пре свега, за слепе и слабовиде, али и за све друге путнике. Наставак путовања и евентуално преседање могу да планирају и док су у возилу, путем апликације за „смарт” телефон.

Све је ово омогућено захваљујући повезаности возила на ГПС систем, што је обавезно према новим стандардима. Њихово поштовање је неопходно да би се спровела сертификација коју је Град Београд увео.

Информативне табле имају још једну функцију, а то је да грађани могу и сами да контролишу како се поштује ред вожње возила градског јавног превоза. Како је истакао председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић, у обиласку ових табли кад је почело њихово постављање, свако возило ће бити видљиво на табли и сама та чињеница ће представљати додатни притисак да возачи, као и приватни превозници пружају услуге по утврђеним стандардима и поштују објављени ред вожње.

Апликација за јавни градски превоз - Београд Плус је доступна свим корисницима јавног превоза у главном граду од јула 2023. године и омогућава увид у читав систем јавног превоза.

aef5c270bb7cb5b1a77d7854994f08a7_1156127264.JPG
beoinfo.rs

Ново решење које је Град Београд обезбедио грађанима и посетиоцима главног града има троструку намену, а свака од функција је подједнако важна. За почетак, апликација даје путницима могућност да се лако и брзо обавесте о томе где су најближе станице, као и колико времена је потребно возилу да стигне до станице на којој чекају.

Када се отвори апликација, на мапи се приказују сва стајалишта и ова функција се може користити без икакве регистрације корисника. Уколико се на телефону омогући да апликација користи локацију, излистаће се најближе станице. На списку станица поред сваке пише колико је метара удаљена. Када се кликне на њу, види се списак линија са временом доласка возила на станицу.

Према речима градоначелника Београда Александра Шапића, тиме је омогућено да путници добију оне исте информације за које су морали да раније пошаљу СМС, само сад без чекања и плаћања.

Уверен сам да ће београдски јавни превоз у наредних неколико месеци бити један од најквалитетнијих у овом делу Европе

Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда

На врху почетне странице апликације, на располагању је претрага станица, а оне се могу ручно одабрати или се текст за бржу претрагу уноси у поље предвиђено за то. Постоји и могућност додавања станица у листу омиљених.

Једнако важна функција апликације је плаћање карте за вожњу, а за то је потребно да се корисник региструје. Регистрација не захтева никакво попуњавање образаца, већ се може обавити за један секунд, на пример, опцијом преко преко Гугл налога. Омогућен је, такође, и класичан поступак, путем уноса имејл адресе и лозинке.

Након регистрације, путник може да одабере куповину било које врсте карте - дневне, месечне или годишње. Апликација нуди три начина плаћања - може се користити СМС, платна картица и Е-налог. Уколико се изабере СМС, Београд Плус ће отворити апликацију за слање СМС порука, а одговарајући текст ће већ бити унет. Потребно је само да се слање те поруке ручно потврди.
Изузетно практичан начин плаћања је помоћу Е-налога. Тако можете да авансно уплатите новац на свој налог, што се обавља платном картицом или уплатницом. Преко апликације се добијају све потребне информације за плаћање, а новац ће бити доступан на Е-Налогу када уплата буде прокњижена.

Трећа функција Београд Плуса је контрола јавног превоза која је сада и у рукама грађана. Како је најавио градоначелник Шапић, сада су под будним оком грађана и возачи, али и ГСП и сви други који су у систему јавног превоза.

За активирање ове функције довољно је да корисник притисне „дугме” у облику фотоапарата на почетној страници Београд Плуса. Оно отвара могућност да се фотографише и пријави свака неправилност у јавном превозу.

„Овде можете пријавити било који проблем који уочите у возилима јавног превоза (неисправност клима уређаја, прљава седишта, возач без униформе, не раде врата, није стао на стајалиште)”, објашњено је у апликацији.

На апликацији се налазе и корисни линкови ка сајтовима: ЈКП „Наплата превозне услуге Београд” и Секретаријата за јавни превоз, а аутентичност се препознаје лако по иконици грба Града Београда. Ово је важна информација, јер постоје разне незваничне и лажне апликације сличног имена. Пријаве евенуталних проблема у раду апликације могу се послати на мејл адресу: [email protected]


Наплата карата јавног превоза у Београду радикално је промењена у пролеће 2023. године, када је градоначелник Александар Шапић најавио да ће бити раскинут уговор са фирмом „Кенткарт“.

68164a05c371f08832fb18899190e44b_4190421067.JPG
beoinfo.rs

„Кенткарт“ је турска компанија која је обављала продају и наплату карата у јавном градском превозу главног града пуних 12 година, све до момента када је на седници Скупштине Града Београда изгласан раскид уговора.

Ова фирма је била прво мањински, а затим и већински власник српске компаније „Апекс солушн технолоџи" (Apex Solution Technology) и тако управљала системом за наплату карата у јавном превозу у Београду познатим под именом БусПлус.
Фирма „Апекс“ је 2010. године добила посао наплате Бус плус картица у Београду, на тендеру на који је Транспарентност Србија изнела бројне примедбе, јер није био примењен Закон о јавним набавкама. Уговором је тој фирми омогућено да узима 8,5 одсто од прихода од наплате карата.

Систем СМС-а се у првих месец и по дана показао као систем који су сви прихватили и који функционише беспрекорно

Градоначелник Александар Шапић

Најављено је да ће Бус Плус представљати модеран систем за наплату карата и управљање возилима у јавном превозу. Такође, требало је да обезбеди податке о тачном броју путника у сваком возилу и контролу над аутобусима, трамвајима и тролејбусима. Посебно је то било важно да би се, на основу добијених информација, појачале оне линије за које се закључи да је то потребно. Један од главних циљева примене овог система био је да се побољша јавни превоз у Београду.

Планирано је да се Бус Плус карте купују на продајним местима овлашћеним за то, као и код возача, али и да буду очитане при уласку у возило. У ту сврху су, у возилима ГСП-а, Ласте и приватних превозника, били постављени такозвани валидатори, а првобитно се покушало и са ограничењем улаза путника само на она врата возила код којих су ови апарати уграђени. Овај процес је успоравао полазак возила и доводио до већих гужви. У почетку је најављено да ће карте моћи да се купе и код возача, али је убрзо устаљена пракса да их возачи никад немају за продају.

Контролу над плаћањем превоза је обављала иста фирма. Контролори су имали право да зауставе возило уколико неки путник није имао карту и ако је одбијао да да личне податке како би му била наплаћена казна. Контролор није имао овлашћења да, без асистенције комуналне милиције, напише прекршајни налог. Превоз је тиме бивао додатно успорен.

Према уговору о јавно-приватном партнерству Града Београда и „Кенткарта“, новац од наплате се сливао на рачун турске фирме која га је затим прослеђивала Граду, а онда добијала назад свој уговорени проценат.

Међутим, према речима градоначелника Александра Шапића, од 2012. године је приход од наплаћених карата пао са девет милијарди на шест милијарди динара.

„Град према уговору није имао информације ни о броју путника, нити о броју аутобуса који излазе на улице, као ни о броју оних који купују карте. Сав новац најпре је ишао на њихов рачун, а тек онда би био послат граду, а логично је било да буде обратно. Град није имао никакав увид у реално стање“, изјавио је градоначелник. Према његовим речима, информација коју је валидатор слао даље била је апсолутно безначајна и ничему није служила, јер је покривала само 20 до 30 одсто људи.

Први корак ка раскидању уговора са турском компанијом „Кенткарт“ била је одлука о оснивању јавног комуналног предузећа за наплату, логистику и руковођење јавним превозом путника у главном граду Србије. Њу су усвојили одборници Скупштине града Београда крајем септембра 2022. године.

У априлу 2023. године, Скупштина града Београда је донела одлуку да, због јавног интереса, једнострано раскине јавно-приватно партнерство са турском компанијом „Кенткарт“ у обављању делатности експлоатације и одржавања система за наплату карата и управљање возилима у јавном линијском превозу путника у граду.

Усвојена је и одлука којом ће омогућити новоформираном градском предузећу за наплату карата да промени тарифе за превоз путника у јавном линијском превозу. У мају је уведен нови систем управљања плаћењем градског превоза који је назван „Београд плус“. У почетку је плаћање омогућено слањем СМС поруке или куповином папирне карте. У јулу је стартовала и апликација за „смарт“ телефоне преко које је карту могуће платити и Е-налогом, као и кредитном картицом.

Једино овлашћено лице које може да врши контролу карата је комунални милиционар, назван „Београдски лични“, односно Бели, којем сваки путник треба да покажете папирну карту или повратну поруку ако је превоз плаћен СМС поруком. Ако је нема, Бели издаје казнену карту, а путник наставља вожњу и нема заустављања возила.

Валидатори су укинути. Ступањем на снагу новог система наплате, омогућен је поново слободан и једнак улазак и излазак путника, на сва врата у возилима јавног превоза.

Повлашћене категорије су ослобођене обавезе плаћања јавног превоза. Поред ученика основних школа, који нису ни раније морали да имају карту, у новом систему је бесплатан превоз гарантован и ученицима средњих школа, док је лицима старијим од 65 година омогућено да изваде доживотну карту. Тиме су ослобођени не само обавезе да је обнављају сваке године, већ и финансијског трошка који су имали за сваку обнову. Ноћни превоз, у периоду од поноћи до 4 сата ујутру, бесплатан је.

У старом систему наплате постојало више различитих зона наплате, а сада их је само две (трећа зона - Ц обухвата, заправо, зону А и зону Б заједно). Цена градског превоза је, у просеку, умањена за 47 одсто. Према речима градоначелника Шапића, у периоду од јула-септембра 2022. године је „Кенткарт“ продао укупно 2.257.000 карата, а наредне године је у новом систему, у истом периоду продато чак 55,7 одсто више карата.

Плаћање карте СМС поруком је оцењено као одличан и практичан начин који је изазвао интересовање и у другим европским градовима. Обавља се једноставно - тако што се на број 9011, пошаље са текстом поруке А90, Б90 или Ц90 у зависности од зоне за коју се купује карта, а она важи 90 минута од тренутка слања поруке. На карти од 90 минута ће писати тачно време до када она важи.

Путник који жели да купи дневну карту уместо броја 90 уписује број 1, па тако за прву зону порука гласи „А1“, за другу „Б1“, а за обе „Ц1“. Дневна карта важити до 23.59 часова тог дана, а од поноћи је превоз бесплатан.

Исти принцип важи и за недељну и месечну карту, а иза слова А, Б или Ц се уноси број 7, односно број 30.

Подели вест