Савремена инфраструктурна мрежа као један од услова квалитетнијег живота примарни је циљ којем су усмерена улагања Града Београда.
Изградњом јавне подземне гараже у Влајковићевој улици Београд ће добити 284 нова паркинг места и парк који ће бити комплетно уређен и обухватати и археолошки изложбени простор. Овај пројекат Града Београда се простире на 10.000 m2 чији капацитет одговара укупном броју уличних паркинг места на потезу Влајковићева улица, Косовска, Мајке Јевросиме, Кондина и Палмотићева.
На припремној фази пројекта гараже која има четири нивоа и чија је изградња планирана за ову годину Град Београд је радио у сарадњи са Градском општином Стари град две године, а почетку саме изградње претходили су конзерваторски радови стручног тима Музеја града Београда на археолошком локалитету који је познат од раније. Почетак радова на изградњи јавне гараже у парку поред зграде Скупштине Србије озваничен је у марту 2024. године и том приликом је председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић изразио уверење да неће доћи до великих одступања од најављених термина, као и да је испоштовано све што се археологије тиче.
Када овде буду готови радови, имаћемо један историјски кутак где ће Београђани моћи да виде оно што се налазило испод земље
Шапић, који је присуствовао почетку радова, рекао је да је дошавши на место градоначелника као један од приоритета поставио изградњу нових паркинг места, јер је то проблем сваке метрополе и сваке урбане средине, а Београда нарочито, као и да за двадесет месеци колико је на челу града, узимајући у обзир и започете пројекте, град има 2.600 нових паркинг места.
Изградња подземне гараже у Влајковићевој поверена је у оквиру јавно-привaтног партнерства кинeској компанији „Шандонг Хајспид” која финансира и изводи радове и која је у нашој земљи стекла кредибилитет радећи на бројним пројектима и поштујући правила заштите животне средине.
Изградња подземне гараже у Влајковићевој отворила је могућност за нова археолошка истраживања и обухвата уску сарадњу са Музејом града Београда, с обзиром на то да ова површина представља део археолошког налазишта познатог као Антички Сингидунум, на којем се налазе остаци из времена 3. и 4. века.
Ископавања на локалитету Влајковићева улица донела су на светлост дана остатке римског водовода у виду канала дужине око 60 метара и таложни шахт у оквиру истог тог водовода, затим остатке 16 римских гробница и четири камена саркофага. Директорка Музеја града Београда Јелена Медаковић најавила је да ће након завршетка гараже и постављања парка и артефаката у оквир овог парка који ће се наћи на горњој коти гараже, сви посетиоци добити могућност да виде те предмете и да у њима уживају.
Видео-материјал можете преузети овде.
Један од најамбициознијих пројеката у Београду, реконструкција Трга Николе Пашића, симбола главног града званично је почела 26. фебруара.
Овај пројекат је усклађен са савременим потребама грађана, али и урбанистичким визијама развоја Београда. Реконструкција обухвата комплетно осавремењивање трга, увођење напредних технолошких решења и побољшање квалитета живота у самом центру града.
Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда је приликом обиласка радова рекао да ће реконструкција коштати 584 милиона динара и трајати седам месеци. Према његовим речима, споменик Николи Пашићу ће такође бити третиран на прави начин, наравно у сарадњи са Заводом за заштиту споменика културе града Београда. Објаснио је да се то односи на чишћење, поправку плоча, заштиту, као и све друго што је потребно, а да се за сада не зна да ли ће бити потребе да се споменик „скида” са постоља, јер ће о томе, како је нагласио одлуку донети Завод.
Реконструкција ће коштати 584 милиона динара и трајати седам месеци
Из Секретаријата за инвестиције Града Београда истичу да ће резултати ове темељне реконструкције допринети лепшем, функционалнијем и зеленијем центру града, у складу са највишим стандардима урбаног дизајна и одрживог развоја.
Укупна површина која подлеже реконструкцији износи 8.156,27 квадратних метара, од чега је значајан део предвиђен за пешачке зоне, што потврђује опредељеност Града Београда ка стварању приступачнијег и пријатнијег окружења за све грађане и посетиоце.
Планирани радови укључују реконструкцију хидротехничких и електроенергетских инсталација, модернизацију јавне расвете са ЛЕД технологијом, постављање новог урбаног мобилијара, као и изградњу нове фонтане од камена. Пројекат ставља нагласак на еколошку одрживост, са циљем повећања зелених површина и побољшања урбаног пејзажа.
Трг Николе Пашића је последњи пут реконструисан 1984. године, а фонтана ће после обнове изгледати као када је први пут направљена по решењу архитекте Хранислава Стојановића. На јавном конкурсу за реконструкцију Трга победио је предлог архитеката Зорице Савичић и Зорана Митровића.
По завршетку радова Трг Николе Пашића, симболизоваће место сусрета традиције и иновација, приказујући посетиоцима из целог света како Београд успешно спаја своју богату историју са визијом напретка, а биће један од драгуља наше престонице који ће сведочити о способности да скочимо у будућност, чувајући при томе наше непроцењиво културно и историјско наслеђе.
Видео-материјал можете преузети овде.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић, приликом обиласка СЦ „Вождовац” најавио је да очекује да ове године почне реконструкција базена на Бањици, као и самог Спортског центра и да ће Град Београд преузети управљање над тим објектом.
У најкраћем року морамо да реконструишемо базен, као и да што пре пређе под управу Града."
Према његовим речима најхитније ће бити урађен пројекат реконструкције и санације објекта у којем се базен налази.
Циљ је да се на Бањици читав простор од стадиона, спортске хале, тениских терена и пливалишта коначно организује на квалитетан начин, што ће допринети квалитетнијем и садржајнијем животу свих људи који живе у овом делу града.
У плану је да се направи интерна саобраћајница са тротоарима због безбедности деце, а и да се уведе ред када је паркирање аутомобила у питању.
Реконструкција базена, који је симбол Вождовца биће рађена приоритетно, пре свега због деце да би имала где да тренирају. Није у питању само ВК „Партизан”, већ читав овај део града.
Само током лета прошле године Град Београд је поделио скоро 200.000 бесплатних картица за коришћење градских базена, и зато ће највеће бенефите по завршетку радова на реконструкцији базена „Бањица“ имати управо грађани.
Градоначелник Београда Александар Шапић приликом обиласка новоизграђене амбуланте у насељу Гај у Барајеву је поручио да завршетком радова близу пет хиљада грађана добија брзу и квалитетну здравствену услугу уместо у удаљеном дому здравља.
Амбуланта има површину од 120 квадратних метара, приступну рампу за особе са инвалидитетом, чекаоницу, две ординације, собу за интервенције, лабораторију, помоћне просторије за особље, а поред редовних прегледа у њој ће бити организовани и превентивни.
Ова амбуланта има доктора опште праксе, организовану лабораторију, педијатра, а по потреби, доктора специјалисту оториноларингологије или неке друге гране медицине. Здравствене услуге које се пружају знатно олакшавају свакодневни живот становницима овог насеља, посебно старијим грађанима.
Вредност објекта амбуланте износи близу 19 милиона динара, а планирано је да се непосредно испред саме зграде постави дечје игралиште.
Амбуланта има површину од 120 квадратних метара, а вредност објекта износи близу 19 милиона динара
Објекат је изграђен средствима Општине Барајево, а према речима Александра Шапића, зато је и повећан буџет свим општинама, посебно приградским.
Према његовим речима, у Барајеву су урађене суштинске и кључне ствари битне за свакодневни живот сваког грађанина, као што су амбуланта, дом здравља, спортски терени. Отворен је и Центар за смештај деце и омладине ометене у развоју, који је урадио Град Београд.
На тај начин су се стекли услови да у овом месту мештани имају лепши и квалитетнији живот.
То су ствари које су грађанима приградских општина, која живе у насељима која су релативно удаљена од домова здравља од највеће важности. Они практично неће морати да иду у дом здравља, добили су бржи приступ доктору, а на тај начин су уједно и смањили гужве у дому здравља.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић, приликом обиласка спортских терена на Бежанијској коси је најавио да ће овде бити изграђен спортски центар који ће бити најлепши и најсадржајнији у овом делу Европе.
Према његовим речима ово треба да буде место на коме ће да се скупљају не само професионални спортисти него и сви грађани Београда, као и рекреативци, а како је нагласио идеја је да овде буде мултифункционални терен са вештачком травом на коме могу да се упражњавају различити спортови, а пре свега фудбал и рагби.
Ово ће бити спортски центар какав не постоји у овом делу Европе
Поред атлетске стазе, где ће моћи да се одржавају и званична такмичења у атлетици, биће изграђени тениски, кошаркашки, падел и рукометни терени, а постоји предлог у идејном решењу да се граде и отворени базени.
Председник Привременог органа Града Београда је нагласио је да ће ово бити спортски центар какав не постоји у овом делу Европе, са централним објектом који ће бити Београдски завод за спорт и медицину спорта. Он ће имати велики значај јер ће у њему моћи да се прегледају и тестирају сва београдска деца.
Град Београд са Владом Републике Србије је направио договор да ови терени припадну Граду Београду, како би били уређени и изгледали онако како им то и доликује. Спортски терени и спортска игралишта, како је рекао Шапић, биће на понос свих.
Прелазак имовине на Град Београд ће бити урађен и са Спортским центром „11. април” и базенима. Град Београд је овај део престонице определио за спорт и што је за грађане важно овде неће бити нових зграда.
Очекује се да идејни пројекат буде завршен ове године, а да се крајем 2024. крене у његову реализацију.
У плану је да у овом делу града заједно са другим базенима буде укупно пет затворених и три отворена базена, која ће бити проширена.
То је посебно значајно јер овај део града не покрива само Нови Београд, већ и Сурчин, цео Земун, као и већи део Чукарице, због повезаности преко Моста на Ади.
Нова аутобуска станица у новобеоградском Блоку 42 имаће 44 полазна перона, 12 долазних и 9 долазно-полазних за туристичке линије, односно укупно 65 перона у оквиру грађевинског комплекса, који се простире на парцели већој од девет хектара. На овом простору ће се налазити још око 30 паркинг-места за дуже задржавање аутобуса у непосредној близини.
Радници тренутно на градилишту уређују још један паркинг-простор и постављају надстрешице на изграђене долазне пероне. Такође, поплочава се део који је остао да се заврши, а уређује се и будући анекс, где ће се продавати карте до завршетка главне зграде.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић, приликом обиласка радова, подсетио је да су они почели још 2017. године, и како је рекао Град је пре извесног времена коначно успео да раскопча „Гордијев чвор” који је био везан протеклих година и да уђе у поновне радове на аутобуској станици.
Кад буде завршена поред лисабонске ће бити најбоља, најпрактичнија и најфункционалнија аутобуска станица у Европи
Према његовим речима сада све иде својим током и сав аутобуски саобраћај ће бити пребачен у Блок 42.
Питање аутобуске станице је решено на најбољи начин, а она ће кад буде завршена поред лисабонске бити најбоља најпрактичнија и најфункционалнија аутобуска станица у Европи.
Поред саобраћајног који ће профункционисати већ од ове године, она ће имати један огроман инфраструктурни капацитет са станичном зградом и свим оним за шта ће радови да трају још годину-две, када се буде завршила и станична железничка зграда која је саставни део комплекса .
Београд ће коначно, после толико година, добити праву аутобуску станицу какву и заслужује, а одлазак и долазак, како путника, тако и пратилаца биће много комфорнији и лепши.
Реконструкција Вишњичке улице на Палилули је била једна од најкомплекснијих саобраћајница јер њом велики број возила свакодневно пролази.
Приликом обиласка ове улице по завршетку радова градоначелник Београда Александар Шапић је оценио да ће грађанима додатне саобраћајне траке много значити јер ће смањити гужве.
Истакао је да је овде примењен пример рада који је подразумевао да се синхронизованим радом свих градских и републичких служби о једном трошку и у истом временском периоду заврши реконструкција уз што мање угрожавање свакодневног живота Београђана.
Грађанима ће додатне саобраћајне траке много значити јер ће смањити гужве
На тај начин је прекинута она ружна пракса која је важила у Београду деценијама уназад, да свако предузеће изводи своје радове не обазирући се на то да је неко друго радило на истом месту пре тога, рекао је Шапић.
Без обзира на то што су радови извођени у једној од можда најкомпликованијих улица, којом на дневном нивоу пролази огроман број возила, ниједном није био угрожен свакодневни живот, а Вишњичка улица је најбољи пример како је могуће ширењем коловозних трака повећати проток саобраћаја у Београду.
Реконструкцијом ове улице урађена је и једна од најкомплекснијих реализација у електропреносном систему. Ради се о завршетку кабловског вода у дужини 4,3 километра са надземним напоном од 110 kV, који повезује трафостанице „Београд 1” и „Београд 6”. Замењен је систем који је постављен давне 1969. године, а на овом воду ће се снабдевати шири центар града попут Дорћола и Савског венца, али и топлана на Дорћолу, две болнице и зграда Народне скупштине.
По завршетку Вишњичке улице, где су урађене три траке по смеру укупне ширине 9,5 метара, одмах су настављени радови на потезу ка Богословији.
Приликом обиласка реконструисане саобраћајне деонице од Улице Мије Ковачевића до Богословије, градоначелник Шапић је навео да је она још један показатељ да рокови и приликом великих радова у граду могу да се поштују. Како је тада рекао реконструкција је завршена око месец и по дана после окончаних радова на обнови и проширењу Вишњичке улице, чиме је и читав овај велики пројекат завршен.
После ових радова од Роспи ћурпије имамо по три траке са сваке стране, до Богословије по две траке, а долазак и пријем до Дечје болнице више није угрожен.
Реконструкцијом Вишњичке и улице Мије Ковачевића, промењен је и свакодневни живот Београђана, а с обзиром да се овај потез налази и на траси прве линије метроа, потпуно ће у будућности саобраћај у овом делу града бити растерећен.
Пројекат, који је назван „мали метро”, суштински мења саобраћајну архитектуру града Београда, јер ће тунел, који ће ићи испод Улице Гаврила Принципа и излазити у Булевар деспота Стефана, практично повезати два саобраћајно најдаља дела града.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић рекао је када је Влада Републике Србије потписала уговор за изградњу тунела од Булевара деспота Стефана до Економског факултета, а који ће заједно са Новим савским мостом чинити најважнији саобраћајни пројекат, да он као идеја постоји више од 50 година.
Како је том приликом истакао пројекат Новог савског моста не може да буде до краја потпун и сврсисходан уколико нема тунела, а да је назван „мали метро“ јер ће повезати два међусобно удаљена дела града што подразумева потез од Булевара деспота Стефана до велике саобраћајнице која ће се радити на углу Владимира Поповића и Булевара Николе Тесле.
„Мали метро” мења саобраћајну архитектуру града, Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда
Инвеститор овог пројекта је Дирекција за грађевинско земљиште и изградњу Београда. Тунел ће бити дуг око два километра, улица Гаврила Принципа се неће померати, ићи ће се испод ње и излазиће у Булевар деспота Стефана.
Колико ће бити измењена саобраћајна архитектура града најбоље показује пример, који је Шапић изнео приликом посете грађанима на Сланачком путу, када је рекао да ће тим правцем до центра Новог Београда моћи да стигну за нешто више од десет минута.
Након овог пројекта Београд саобраћајно неће више бити исти, али оно што је јако важно је да ће се проценат загађења смањити за 14 одсто, гужве за 12 одсто, а притом ће бити спојена два најудаљенија дела града, Нови Београд, Земун и Сурчин са Звездаром, Палилулом и Панчевачким мостом.
„Мали метро” значи да ће се на том потезу стизати и пре него правим метроом, јер метро има станице а овде нема заустављања. Пројекат тунела је изузетно је комплексан, а реално је да оба пројекта буду завршена за три и по до четири године.
Овај пројекат је подигнут на национални ниво, што значи да нико неће моћи да га заустави, а његовим завршетком Београд више неће бити исти град.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић, приликом обиласка припремних радова на изградњи подвожњака који ће бити саобраћајна веза испод железничког коридора и повезати две стране Булевара уметности је рекао да ће када буду заживела сва четири правца, раскрсница Булевара уметности и Хероја са Кошара постати једна од најважнијих на Новом Београду и значајно ће растеретити Улицу омладинских бригада.
Овај тунел испод пруге изузетно је стратешки важан за саобраћај на Новом Београду. Читав овај процес је сада комплекснији него што је био до пре неколико година, јер је урађена пруга за брзи воз која туда пролази, а потребно је да се не зауставља железнички саобраћај.
Ово ће бити један од важнијих саобраћајних пројеката, јер је Нови Београд, нарочито у поподневним часовима када се људи враћају са посла у стари део града, значајно преоптерећен. На овај начин ће се растеретити Улица омладинских бригада и саобраћај ће се равномерно распоредити. Тошин бунар, који се такође проширује, Улица омладинских бригада и Булевар уметности биће три изузетно важна новобеоградска булевара заједно са Улицом Јурија Гагарина, Булеваром Николе Тесле и Булеваром Михајла Пупина.
„Будући тунел испод железничког коридора повезаће две стране Булевара уметности и значајно растеретити саобраћај“, Александар Шапић, председник Привременог органа Града Београда
Када је реч о саобраћајници која ће се градити, Шапић је истакао да је занимљиво то што ће она бити једина улица која спаја две реке, јер када идете овом саобраћајницом, улицама Јурија Гагарина и Агостина Нета, долазите до Саве, а на другу страну, Булеваром уметности излазите до Булевара Николе Тесле и долазите до Дунава.
Вредност радова је 980 милиона динара, биће изузетно комплексни, јер је потребно да се обезбеди да брзи воз овде несметано функционише. Када буде завршен, значајно ће бити растерећен овај део Новог Београда.
Изградњом пешачко-бициклистичког моста спојиће се Нови Београд од Блока 70 до Аде Циганлије. Од тренутка кад радови почну, за тај посао ће бити потребно око 12 месеци.
Према речима председника Привременог органа Града Београда Александра Шапића, тема пешачко-бициклистичког моста била је годинама уназад актуелна и никада се није урадило више од речи или мање-више идеје. Потписан је протокол о финансирању са Европском банком за обнову и развој, а вредност пројекта је између 15 и 17 милиона евра.
То је лаган мост који није за возила већ само за пешаке и бициклисте
Пешачко-бициклистички мост повезаће Нови Београд са Адом Циганлијом и омогућиће свим грађанима овог дела града, али и другима да пешке или бициклом пређу на другу страну.
Како је рекао, тај мост би требало да споји не само Нови Београд са Адом Циганлијом већ и да пружи могућност грађанима овог дела града да дођу и до новог зоолошког врта, који ће бити измештен из центра града и лоциран на Ади Циганлији.
Објаснио је да је то лаган мост који није за возила већ само за пешаке и бициклисте и најавио да ће увелико бити завршен кад се буде кренуло са радовима на Ади Циганлији.
Кад зоолошки врт буде пребачен са Дорћола на Аду то ће бити нови бисер града Београда и право уживање у нетакнутој природи за све посетиоце, док ће пешачко-бициклистички мост становницима Новог Београда омогућити долазак без гужви и стреса у саобраћају.
У циљу обезбеђивања већег броја паркинг места за становнике Врачара, као и растерећења гужви у овом делу града, почели су припремни радови на изградњи јавне подземне гараже у Скерлићевој улици.
Уређење платоа испред Храма Светог Саве и изградња подземне гараже у Скерлићевој улици два су важна пројекта Града Београда која ће бити реализована у наредној години, а Београд ће добити простор који ће бити у складу са лепотом и важношћу коју сам храм носи, најавио је председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић.
По завршетку изградње гараже планирана је реконструкција постојећих зелених и пешачких површина у складу са остатком Врачарског платоа.
У плану је да се на простору површине 11.660 метара изграде три нивоа са 368 паркинг-места, од којих ће 20 бити резервисано за особе са инвалидитетом. Планирано је да гаража у Скерлићевој има два лифта и три сигурносна степеништа. Димензије лифтова биће прилагођене кретању особа са инвалидитетом. Имаће и све стандардне комуналне и противпожарне инсталације, а захваљујући савременом вентилационом систему, животна околина као и оближњи споменици културе биће заштићени од издувних гасова.
Гаража „Скерлићева“ ће бити опремљена најсавременијом опремом и инсталацијама за ову врсту објекта. Планирано је да гаража има три сигурносна степеништа и два лифта, чије димензије ће бити прилагођене кретању особа са инвалидитетом.
Предвиђено је да гаража „Скерлићева“ има све стандардне комуналне и противпожарне инсталације, као и да захваљујући савременом вентилационом систему животна околина као и оближњи споменици културе буду заштићени од издувних гасова из гараже.
Објекат Хитне помоћи у Београду биће комплетно реконструисан у наредне две године.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић поводом предстојећег почетка радова на овом објекту је рекао да ће комплетна реконструкција бити урађена захваљујући донацији Европске уније и повољном кредиту ЕБРД-а.
Подсетио је да су он и директор ЕБРД-а за регион Западног Балкана Матео Коланђели 2023. године потписали уговор који се односи на реконструкцију Завода за ургентну медицину Београд и да је ово почетак конкретизације тог уговора.
Хитна помоћ представља први контакт који грађани имају са здравством
Донација је износила 8,8 милиона, а затим још 1,7 милиона евра, уз обезбеђени кредит од пет милиона евра.
Хитна помоћ представља први контакт који грађани имају са здравством, због чега очекујемо да након реконструкције ради у далеко бољим условима, рекао је Шапић.
Ова инвестиција је од изузетне важности јер су услови рада у Хитној помоћи до сада били лоши.
Председник Привременог органа је истакао и план о којем је раније говорио, а то је да се направи пасарела која би заштитила од буке и загађења здравствене објекте у близини, али и била директна веза од Железничке станице „Прокоп” до центра нашег здравства. У току је пројектовање те пасареле и требало би када реконструкција објекта Хитне помоћи буде завршена, да и изградња пасареле буде увелико у току.
Објекат Хитне помоћи после реконструкције биће знатно проширен, модернизован и енергетски ефикасан. Акценат ће бити на знатно бољим условима рада, а предвиђено је да се у њему налази и велики центар за обуку свих лекара, као и модеран кол-центар намењен брзој и квалитетној услузи грађана.
Завод за ургентну медицину је од изузетне важности јер брине о хитној медицинској помоћи за свих 1,6 милиона становника Београда.
Нови бувљак је отворен у Варешкој улици на Миљаковцу. Заузима простор од 12.000 квадратних метара, има 230 тезги, 60 локала и 130 паркинг места.
Градоначелник Београда Александар Шапић, приликом обиласка Отвореног тржног центра „Миљаковац” је изјавио да је овај модерни простор урађен по свим светским и европским стандардима, и да нови ОТЦ има много квалитетније услове за закупце, али и за људе који долазе да купују, у односу на стари који се налазио на Новом Београду.
Овај простор је сада заиста сређен и уређен онако како му то и доликује. Овим смо показали да и ми можемо да имамо један стварно леп, сређен и модеран објекат рекао је Шапић.
Према његовим речима вредност радова износи нешто више од 900 милиона динара, а пијачни плато са боксовима и наткривеним тезгама има око 4.000 квадрата и да је ово како је рекао велика ствар, пре свега за грађане који живе у овом делу града, али и за Град Београд јер наш град заслужује једну достојанствену и уређену „бувљу пијацу” односно отворени тржни центар.
Сви који су имали тезге на старој локацији „бувљака“ пребацили су се на нову, а цене закупа нису мењане, тако да они немају додатних трошкова, а свим закупцима је омогућен прилаз до њихових локала како би могли да доставе робу.
Нови „Отворени тржни центар” има много квалитетније услове за закупце, али и за људе који долазе да купују, градоначелник Београда Александар Шапић
Локација новог „бувљака” је таква да ће више од 50.000 људи моћи да стигне на нову локацију за 10 до 15 минута пешке, а већ сада постоји девет аутобуских линија којима се може доћи.
Овај део града више не изгледа исто. Локација где се налази нови „бувљак“ је била пијаца до бомбардовања 1999. године и град Београд је имао пуно захтева да се она врати. Парцела је била запуштена дуже од две деценије и сада је враћена правој намени и то са бољим и већим капацитетима.
Због тога је отварање оваквог типа пијаце велики пројекат и за општину Раковица, пре свега за становнике који живе у овом делу града у коме ће моћи да пазаре одећу, текстил, уникатни накит, намештај, расвету, кућну галантерију, али истовремено и да посете зелену пијацу са прехрамбеним производима.
Пројекат је урађен у сарадњи Града Београда, Градске општине Раковица и ЈКП „Београдске пијаце“ и представља нову модерну пијацу у склопу које је мини тржни центар.
Једно од постројења у оквиру Центра за управљање отпадом у Винчи намењено је енергетском искоришћењу комуналног отпада, првом овакве врсте у Србији и на Балкану!
Београђани сада могу бити сиргурни да је стара депонија „Винча”, односно стари начин одлагања отпада отишао у заборав. Производња електричне и топлотне енергије у постројењу у оквиру Винче, омогућиће да се домаћинства у Београду снабдевају енергијом из обновљивог извора. Такође, овај пројекат представља дугоочекивано решење за један од највећих изазова града Београда у области управљања отпадом.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић обишао је Центар за управљање чврстим отпадом у Винчи који ће да производи топлотну и електричну енергију. Шапић је рекао да ово постројење Београд ставља у категорију еколошки најразвијенијих градова у читавој Европи. Омогућиће нам, додао је, око пет одсто електричне и око десет одсто топлотне енергије из отпада који се овде одлаже.
– Знам колика је важност овог постројења и то због нових еколошких стандарда које сви у Београду покушавамо да наметнемо са много аспеката. У питању је постројење за термичку обраду комуналног отпада који ће бити искоришћен за даљинско грејање Београда. На тај начин ће се смањити загађење у главном граду, а отпад ће у знатној мери заменити фосилна горива – појаснио је Шапић.
Он је нагласио да ће постројење омогућити многим домаћинствима да се снабдевају енергијом из обновљивих извора енергије, а допринеће и томе да полако почне да се мења свест људи.
– Важно је да људи имају свест о томе колико је важно да комунални и грађевински отпад не одлажемо на парцелама, да га не закопавамо, јер то одлази у нашу земљу на којој живимо и од које добијамо храну. Београд се веома брзо развија, грађевинска индустрија је у експанзији, тако да апелујем на све који се баве тим послом, а ми ћемо помоћи колико год будемо могли, да почну да поштују процедуре и да већ на својим градилиштима одвајају отпад. У овом постројењу не могу да приме грађевински материјал уколико није адекватно одвојен – рекао је Шапић.
Поручио је да би требало да сви заједно радимо на уклањању „дивљих депонија”, али да будемо свесни да „оне нису пале с неба” већ да су их направили наши суграђани.
– Када год се говори о чистом ваздуху, екологији, здравом начину живота, то сви апсолутно подржавају. Али када дође до тога да папирић задржимо код себе док не дођемо до ђубријере или контејнера, то нам је мало теже. Нема тог броја људи који могу да чисте за онима који не воде рачуна, као што не постоји та мајка која ће моћи да чисти за својим дететом ако оно по читав дан баца по кући ствари и ђубре. Зато је важно да сви заједно апелујемо на људе да крену од себе, јер само на тај начин имаћемо здравију животну средину – поручио је Шапић.
Важно је да људи имају свест о томе колико је важно да комунални и грађевински отпад не одлажемо на парцелама, да га не закопавамо, јер то одлази у нашу земљу на којој живимо и од које добијамо храну.
Претходне године поводом Светског дана заштите животне средине градска секретарка за заштиту животне средине Ивана Вилотијевић обишла је постројења у којима се добија топлотна и електрична енергија из комуналног отпада, постројење за добијање електричне енергије из депонијског гаса, постројење за третман грађевинског отпада и постројење за третман процедних вода, као и нову санитарну депонију комуналног отпада и инертног отпада у оквиру комплекса депоније „Винча”.
Том приликом је истакла да је у току завршетак друге фазе комплетног пројекта депоније „Винча”, као и покретања система топланe и енергане. То је, како је рекла, некадашња „црна тачка” у Европи, која је ту постојала више од 40 година, а сада је сива и све више се приближава зеленој. Она је нагласила да је овај пројекат 2019. године проглашен најбољим еколошким пројектом у Европи.
Приликом обиласка постројења у депонији „Винча” прошле године, градска секретарка за заштиту животне средине скренула је пажњу да градске власти спроводе еколошки одговорну политику.
– Можемо да кажемо да је Град Београд изузетно одговоран према својим суграђанима – рекла је Вилотијевићева.
Комплекс депоније у Винчи је конципиран тако да се у постројењу за термичку обраду комуналног отпада ствара водена пара која ће послужити за даљинско грејање Београда, чиме ће се смањити загађење у главном граду, јер ће отпад у знатној мери заменити фосилна горива.
У овом постројењу ће се термички третирати комунални отпад, од чега ће се добијати 30,24 МW електричне енергије која ће се предавати у електроенергетску мрежу РС (довољно за снабдевање пет одсто београдских домаћинстава) и 50,26 МW топлотне енергије која топловодом одлази у топлану Коњарник и даље до грађана (довољно за снабдевање 10 одсто београдских домаћинстава).
„Бео Чиста Енергија” је друштво са посебном наменом које је са градом Београдом закључило Уговор о ЈПП за пружање услуга одлагања и третмана комуналног отпада 29. септембра 2019. године на 25 година.
Национални циљ Републике Србије је смањење количине биоразградивог отпада који се одлаже на депонијама за 65% до 2030. године (у односу на количине из 2008).
Извор: Беоинфо
ЗА ГИМНАЗИЈАЛЦЕ МЛАДЕНОВЦА НАЈМОДЕРНИЈА ШКОЛА У ДРЖАВИ: Ђаци освајају медаље, а зграда им се сређује „од пода до плафона”
Град Београд у обнови гимназије учествује са 40 процената, односно са више од 94 милиона динара, а финансираће и опремање школе са око 50 милиона динара. Министарство за јавна улагања учествује са око 141,6 милиона динара.
Ивана Тешић из „четвртог један” освојила је прво место на Републичком такмичењу из немачког језика у априлу 2024. године. Она је Гимназији „Младеновац” донела нову славу, коју већ годинама граде њени другари као и генерације пре ње. Бранислав Мијатов из „првог један” био је одмах уз њу, на другом месту овог такмичења.
Гимназијалци Младеновца освајају медаље широм Србије - међу њима је и најбољи млади физичар у земљи - Сава Угриновић, а другар Александар Ђорђевић је oсвojиo другу награду. Читаве странице би се могле исписати о успесима ових школараца и њихових професора, а држава је започела велику реконструкцију објекта како би школа постала најмодернија у држави.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић обишао је у јануару радове на реконструкцији и нагласио да је школа изузетно важна кaкo за Младеновац такo и за околину. У питању је велика реконструкција, јер је реч о великом објекту и обимним радовима.
Предвиђени су: замена фасадне столарије и браварије, као и термичка изолација фасадних зидова, замена крова, олука и громобранске инсталације, лифт, термичка изолација плафона, санирање свих зидова у просторијама у објекту и молерски радови. Биће адаптирани санитарни чворови и замењене подне облоге, а планирани су сви електроенергетски радови, као и они на водоводу и канализацији.
Гимназија „Младеновац” је основана 1950. године. Њен последњи спрат је био потпуно урушен и не користи се од 2017. године. Упркос тешкоћама, у школи је основано одељење за ученике с посебним способностима за рачунарство и информатику, а затим и одељење за ученике са посебним способностима за спорт. Број ученика расте и сад их је више од 600.
„Реконструкцијом ћемо омогућити да више од 600 ученика користи у пуном капацитету ову велику и заиста велелепну школу."
У реконструкцију и доградњу школе биће уложено укупно 300 милиона динара, а обнова обухвата и фискултурну салу. Биће то прави подстрек за мушку екипу младеновачких гимназијалаца која је ове године освојила друго место на Републичком такмичењу у спортској гимнастици.
Брига о људима је главни приоритет у буџету Града Београда, а нарочита пажња се посвећује младима. Уз реконструкцију Гимназије, радови се изводе и у младеновачком насељу Баташево где се гради вртић. Према речима градоначелника Београда Александра Шапића, мере које је Град увео обезбедиле су стабилно финансирање вртића. Зато сада и приватни вртићи имају добру прилику да се уклопе у читав систем, јер је износ који Град обезбеђује за свако дете повећан на 33.000 динара.
Грађани београдске општине Младеновац поносни су на младу генерацију, а о успесима њихових гимназијалаца пишу редовно на Фејсбуку. Ова деца бриљирају на такмичењима из српског, енглеског, руског језика, смотрама рецитатора, средњошколским првенствима у шаху... не зна се броја њиховим признањима. У потпуно реконструисаној школи добиће услове да се припреме за још веће успехе.
Поводом Међународног дана заштите животиња, Јавно комунално предузеће „Ветерина Београд”, посетио је градоначелник Београда Александар Шапић.
Он је том приликом поручио да ће Град Београд у будућности у свим градским парковима, у којима постоје услови, уредити простор намењен кућним љубимцима и подсетио да је у току израда националне стратегије за побољшање услова и решавање питања напуштених паса, којом ће Град Београд бити прва локална самоуправа која ће тај документ имплементирати.
Опремљен простор за кућне љубимце постаће стандард у градским парковима.
Што се тиче простора за кућне љубимце у градским парковима, биће направљен тим људи који ће са колегама из „Градског зеленила” обићи све београдске паркове. Након те анализе, у наредни градски буџет биће убачена ставка која ће резултирати изградњом простора за кућне љубимце у свим парковима где је то могуће. Тиме ћемо значајно унапредити садржај паркова и обезбедити боље услове за све суграђане који имају љубимце, али и за људе који можда имају одређени страх од животиња. На тај начин ће љубимци и њихови власници сигурно моћи да се понашају опуштеније, што исто важи и за суграђане који долазе у паркове другим поводом. Доста градских паркова већ има простор за кућне љубимце, пре свега за псе, али моја жеља је да то постане стандард, нагласио је Шапић.
Најавио је и да постоји жеља да буде направљен до сада највећи простор за кућне љубимце у овом делу Европе у једном београдском парку, који ће бити опремљен са многим реквизитима, водом, песком и свим другим стварима које су потребне. Према његовим речима, као што би требало да теретана на отвореном постане стандард у сваком парку, такав случај би био и са простором за кућне љубимце.
Директор ЈКП „Ветерина Београд” Будимир Грубић , том приликом се захвалио градоначелнику на томе што је, како је рекао, препознао вишегодишње напоре „Ветерине” који се тичу смањења броја напуштених паса.
– Пси „луталице”, како се у колоквијалном говору називају пси без власника и дома, сведени су на свега један одсто. Све остало су, нажалост, напуштени власнички пси. Популација напуштених паса у ширем центру града је много мања него пре седам или осам година, али је наш циљ да исто урадимо и у Обреновцу, Сопоту, Младеновцу. Верујем да ће национална стратегија допринети томе да будемо уврштени у листу земаља које су тај проблем апсолутно решиле, поручио је Грубић, приликом посете градоначелника Шапића овом предузећу, поводом Међународног дана заштите животиња.
ГЛАВНА УЛИЦА У ЗЕМУНУ СПРЕМНА ЗА НОВУ ЕТАПУ ИСТОРИЈЕ: Грађани задовољни реконструкцијом, отворен позив свим гостима и туристима
Главна улица у Земуну, „жила куцавица" ове општине, добила је нови изглед захваљујући темељној реконструкцији коју је финансирао Град Београд.
У улици која се протеже од зграде Команде ваздухопловства, па све до чувеног Мухара, који носи име по некад најлепшој и највећој згради у Земуну, реконструисане су и замењене инсталације, тротоари и ивичњаци, а коловоз пресвучен са три слоја асфалта.
У склопу реконструкције, посебна пажња је посвећена и осветљењу прелепих фасада старих грађевина у овој улици. Зграда поште је само један пример, као изузетно значајна грађевина која документује историјски и урбани карактер старог језгра Земуна.
Не треба заборавити да је Главна улица круна амбијенталне културно-историјске целине под заштитом Републичког завода за заштиту споменика историје и културе. Она је уписана у плану Земуна још од 1791. године, а настала је на старој траси пута који повезује источни Срем са Београдом. Свака стопа је исписана историјом. Хотел Централ је, на пример, подигнут крајем 19. века, а већ почетком следећег столећа је у њему направљена биоскопска сала која је служила и за позоришне представе.
Сада је Главна улица спремна за нову етапу историје. Према речима градоначелника Београда Александра Шапића, реконструкција је испланирана тако да ова улица буде симбол самог језгра Земуна. „Она дише тим духом аутентичности и носи оно што чини ову општину посебном, а то је сама архитектура која карактерише њен најурбанији део", нагласио је Шапић док је обилазио градилиште.
У складу са одлуком да се никада не обнавља нека улица у Београду, а да испод ње остају старе инсталације, сада су у Главној улици Земуна обављени и сви радови „испод асфалта" - на инсталацијама, канализационој и електро-мрежи.
Реконструкција је почела 25. априла 2023. године, а улица је за путнички саобраћај отворена 12. фебруара наредне године. План је предвидео да се обнови пуна ширина постојеће регулације од 22 до 28 метара, а на укрштању Главне са Господском улицом изгради издигнута платформа како би пешаци комфорније кретали. Тако је и Господска улица, јединствена по старим грађанским кућама у чијим су се салонима некад држали концерти и рецитовала поезија, добила достојну везу са Градском улицом и модеран улаз у пешачку зону.
На потезу од Прерадовићеве до Змај Јовине је пројектовано укидање треће саобраћајне траке како би се на том потезу проширили тротоари, а и саму ширину трака је било потребно кориговати. Обнова јавне расвете је пажљиво планирана како би се задржало решење са светиљкама постављеним на затеге, али са економичнијим, ЛЕД светлом.
Овај пројекат је био вредан више од 600 милиона динара и обухватио је не само 800 метара Главне улице, већ и 12 раскрсница, 10 бочних улица и две велике раскрснице - ону код Караматине улице и Авијатичарски трг. Обимни послови су завршени мало пре рока који је био планиран на 300 дана од почетка радова. Обновљена су и аутобуска стајалишта, постављени гранитни ивичњаци и трајне камене плоче. Постављене су и нише за контејнере градске чистоће. Вертикална и хоризонтална саобраћајна сигнализација на свим обновљеним раскрсницама функционише беспрекорно и доприноси свеукупном изгледу центра Земуна.
Грађани су уживали у првој шетњи својом главном улицом након завршетка свих радова, а многи су пожелели и да она понекад буде пешачка зона. Добродошли су и сви гости и туристи којима Старо језгро Земуна и реконструисана Главна улица обећавају незаборавно искуство.
Реконструкцијом бивше окретнице код Мостарске потеље позната „Ложионица” постаје вишенаменски центар креативности и иновација, а град Београд до краја 2024. године добија комплекс који ће бити регионално место пресека свих креативних индустрија.
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић обишао је са председником Србије Александром Вучићем почетком 2024. године радове на обнови комплекса „Ложионице”. Том приликом председник Србије истакао је важност овог мултифункционалног објекта, представљајући га као будућу тачку сусрета за креативце, иноваторе и уметнике из региона и света.
Са историјом од преко девет деценија, комплекс „Ложионица" који се простире на четири хиљаде и осамсто метара квадратних, добија нови живот, са својим обновљеним водоторњем и пословном зградом од једанаест хиљада квадратних метара. Ове промене не само што ће освежити изглед околине, већ ће претворити ово историјско место у креативно-иновативни центар, по узору на светске метрополе и постати, потпуно нови тип јавног простора који се лако трансформише за потребе различитих намена.
У обиласку најављено је да ће радови бити завршени до краја године. Поред значаја за развој града Београда, председник Вучић и председница Владе, Ана Брнабић, истичу важност овог пројекта за отварање нових радних места и привлачење страних инвестиција.
Овај пројекат, нарочито као пример адаптације индустријског наслеђа, не само што указује на значај одржавања културне баштине, већ поставља и стандарде за модерни урбани развој. У будућности „Ложионица" ће бити једна од референтних тачака када је реч о иновацијама и креативности на Балкану.
Реконструкција се изводи према архитектонско-урбанистичком решењу студија АКВС који је победио на међународном конкурсу расписаном за овај пројекат 2021. године. Вредност грађевинских радова процењена је на 53 милиона евра.
На простору између улица Вука Караџића, Војводе Мишића, Дома здравља и градског трга, гради се модеран објекат са две затворене хале. У једној су предвиђене тезге за зелену пијацу, а у другој расхладне витрине за млечне производе. Уз 32 локала и канцеларије за администрацију, нова пијаца доноси још једно важно решење за Обреновчане и њихове госте - подземну гаражу, са 75 паркинг места.
Нова пијаца у Обреновцу најбољи је одговор на потребе грађана које стари пијачни комплекс више није могао да подмирује. Међутим, она и део већег пројекта за боље урбанистичко решење у овом делу општине. Град Београд је расписао тендер за извођење радова у августу 2022. године, а комплекс се гради на површини од 5.502 м2. Посао је вредан приближно 1,5 милијарде динара.
Приликом обиласка ових значајних радова, градоначелник Београда Александар Шапић је посебно истакао да ће Обреновац ће добити модерну, уређену пијацу какву заслужује, али и да ће читав овај део града бити сређен у урбанистичком смислу. „Овде се раније стварао саобраћајни колапс, а сада ће постојати булевар, тако да то више не би требало да буде проблем”, казао је градоначелник.
Општина ће наставити да ради мање пројекте у складу са својим могућностима и буџетом, а Град ће оне капиталне, попут ове пијаце, атлетског стадиона и других већих пројеката у Обреновцу”
Пијаца у Обреновцу ради сваког дана, али су грађани навикли да је субота „пијачни дан", како се некада говорило. Отуд је суботом нарочито долазило до великих гужви, чему су доприносиле и сватовске колоне које су ишле истом улицом. Ако се томе додају и спортске манифестације које су, такође, обично викендом, јасно је да ново решење стиже у прави час.
Пешачки приступ новом објекту биће обезбеђен на више места и из Улице Вука Караџића и из новопланиране Пијачне улице, као и из унутрашњости блока са суседне југозападне парцеле, а за аутомобиле су предвиђене колске рампе из обе ове улице.
Поступци за изградњу наставка Гембешове улице спроводе се упоредо с радовима на пијаци, а она ће заједно са новим крилом Дома здравља чинити нову амбијенталну целину у центру Обреновца. Стари комплекс зелене пијаце је срушен, а на његовом месту ниче нови објекат спратности По+П. Уз њега је предвиђена и нова надстрешница за робну пијацу. Уводе се три путничка и један теретни лифт, као и један лифт за транспорт отпада. Спољашњи зидови зиданог дела објекта су пројектовани са завршном обрадом фасаде у виду декоративне опеке у листелама црвене боје.
Динамика радова тече предвиђеним темпом, па се очекује да пијаца буде готова на јесен како је и планирано. У њој ће бити обезбеђени бољи услови за пласман робе локалних пољопривредника и произвођача, као и удобнија набавка за све купце који се на пијаци снабдевају.
Град Београд је решен да се београдске пијаце уреде, а све оне којима је то потребно, озбиљно реконструишу. Тако је уређена и пијаца „Стари Меркатор” у Новом Београду, завршени су радови на Отвореном тржном центру на Миљаковцу, а реконструише се и пијаца у Лазаревцу. Према речима градоначелника Александра Шапића, у току су и пројекти за реконструкцију пијаца „Ђерам”, „Каленић”, као и пијаце на Бановом брду. „Пијаце су важно место за све грађане и уколико оне нису уређене и сврсисходне, онда је то огледало свих нас. Трудићемо се да оне које су уређене сачувамо, а да оне које нису уредимо и тако у што краћем периоду поставимо стандард који ће морати да се поштује”, каже Шапић.