3.jpg
београд.рс

београд.рс

Градске актуелности

БЕОГРАЂАНИ ДОБИЈАЈУ ЛИНИЈСКИ ПАРК: Зелена оаза у самом срцу града повезује урбани део с рекама

10.05.2024.

БЕОГРАЂАНИ ДОБИЈАЈУ ЛИНИЈСКИ ПАРК: Зелена оаза у самом срцу града повезује урбани део с рекама
Величина слова

Београђани и сви они који воле наш град ускоро ће моћи да уживају у шетњи, рекреацији и одмору у Линијском парку који ће се простирати од Бетон хале све до Панчевачког моста, у дужини од 4.600 метара.

Овај парк је конципиран по угледу на чувени High Line парк у Њујорку, а састоји се од десет целина. Јединствен је по томе што су планове за сваку целину израдили различити инжењери. Након спроведеног јавног архитектонског конкурса за који се пријавило више тимова и појединаца, проглашени су победници, а за сваку од тих десет целина изабрано је различито идејно решење. На изради идејних решења радило је више од 50 тимова и појединаца.

„Идеја је да оно најлепше што град Београд има, а то су две реке на којима лежи, на најбољи могући начин искористимо."

Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић

Будући Линијски парк обухватаће део територија градских општина Стари град и Палилула, тачније простор између СЦ „Гале Мушкатировић", регулације реке Саве до Бетон хале, као и регулације Булевара војводе Бојовића и Дунавске улице, укључујући и комплексе Топлане „Дунав" и Марине „Дорћол".

image00023.JPG
београд.рс

Измештањем пруге око Калемегдана и пренаменом саобраћајне у зелене површине јавне намене, формирани су услови да драгоцени, а сада девастирани јавни простор у централној градској зони добије садржај јавног парка.

- Пројекат Линијског парка, који ће суштински променити слику Београда, поред изградње бројних спортских терена, игралишта, бициклистичких стаза, обухвата и шеталиште које ће се пружати дуж обале Дунава, све до Панчевачког моста - рекао је током једног од обилазака трасе будућег Линијског парка председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић.

image00018.JPG
београд.рс

Он је нагласио је да ће након што парк буде завршен, ово шеталиште бити једно од најлепших у овом делу Европе. 

- Грађани на примеру шеталишта које имамо у „Београду на води" могу да виде како од нечега што је до пре само неколико година било руинирано подручје, може да се направи шеталише које изгеда као у највећим европским метрополама. Зашто тако не бисмо уредили и Савски кеј на Новом Београду, Земунски кеј, сва шеталишта у граду - питао је том приликом Шапић

У непосредној близини овог зеленог јавног простора налазе се бројне историјско-културне атракције, спортски центри и туристичка инфраструктура, попут Београдске тврђаве, Бетон хале, путничког пристаништа на Сави, СЦ „Милан Гале Мушкатировић“, тениских терена „Новак“, дунавског кеја и др. А поред ових постојећих садржаја, на ободима планираног зеленог појаса планирани су и бројни будући пројекти попут Марине Дорћол, реконструкције термо-електране „Снага и светлост”, зона индустријског наслеђа, као и стамбених пројеката „Нови Дорћол”, „Дуга” и „Лука Београд”.

Он је најавио да ће по завршетку изградње Линијског парка, сви они који рекреативно воле да возе бицикл имати могућност да од Панчевачког моста, преко „Београда на води“ стигну све до Аде Циганлије. Шапић је истакао да је шеталиште Београда на води подигло стандард како треба да изгледа београдско приобаље.

– Ово је прва фаза Линијског парка, чија ће изградња трајати неколико година. Идеја је да оно најлепше што град Београд има, а то су две реке на којима лежи, на најбољи могући начин искористимо и да за пар година можемо да кажемо да се Београд истински спустио на реке – навео је Шапић и додао да никада више нећемо дозволити да Београд заборави на своја највећа природна богатства, а то су реке, приобаља, паркови и зелене површине.

Може да се направи шеталише које изгеда као у највећим европским метрополама."

Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић

Парк је планиран као део јединственог система зелених површина Београда, који је уређен тако да комбинује еколошке, друштвене и економске услуге, а због тих својих својства ће позитивно утицати на квалитет ваздуха, воде, земљишта, природе и свих живих бића, па самим тим и на квалитет живота у престоници.

Предвиђено је да се у парку налазе различити тематски озелењени простори, као што су цветни вртови, баште с ароматичним биљем, али и места на којима ће бити реализовано урбано пчеларство, ту ће бити и савремени систем за сакупљање атмосферских вода и друга природом инспирисанa решења. 

Плато и покривени амфитеатар биће право место за едукацију на отвореном, а предвиђени су и отворени терени за рекреацију: дечја игралишта, терени за кошарку, фудбал, бадминтон, одбојку и јогу.

C1.3_V10_04.jpg
београд.рс

Један од важних задатака био је и повезати парк са целим градом. На овај начин учињена је трансформација бивше пруге у Линијски парк, јединствени зелени коридор - још се у материјалу за рани јавни увид наводи да претежну намену овог простора чине зелене површине.

Овај пројекат, биће изграђен у неколико фаза: Конзорцијум извођача радова изабран је на тендеру крајем прошле године, а посао на преосталих девет целина процењен је на чак 70,5 милиона евра. Цео пројекат финансираће се из буџета града.

Прва фаза пројекта, која обухвата део од Бетон хале до Бастиона Светог Јакова, већ је завршена, откривши „Водену капију" као нову атракцију Београда.

У галерији фотографија можете да погледате како ће изгледати зоне Линијског парка.

Град је успео да добије све грађевинске дозволе за наредне фазе, а план је да се радови одвијају постепено, целина по целина, с циљем да се комплетира целокупна траса до Панчевачког моста.

Предуслов за почетак радова на овом пројекту било је измештање железничке пруге, која од 2018. године није у функцији, што су урадили радници „Инфраструктуре железнице Србије". Потом је крајем 2022. године завршена изградња прве целине Линијског парка, од Бетон хале до Бастиона Светог Јакова.

Линијски парк садржи:

5 километара бициклистичких стаза
100.000 квадратних метара пешачких површина
200 хиљада метара квадратних зелених површина
5.000 нових стабала
500 клупа за посетиоце

Радове на првој целини Линијског парка завршило је „Градско зеленило". Простор од Бетон хале до „Панчевца" је као вишенаменску зелену оазу за рекреацију и одмор осмислило 55 младих архитеката, изабраних на позивном конкурсу 2020. године.

image00029.JPG
Линијски парк садржаће различите тематски озелењене просторе, као што су цветни вртови, баште с ароматичним биљем.
београд.рс


Према пројекту, Линијски парк имаће пешачке и бициклистичке стазе, платое за изложбе, фестивале, клизање, дечја игралишта, спортске терене на отвореном, трим-стазе, скејт парк, кафиће, ресторане, уметничке павиљоне, едукативне центре. Новом зеленом коридору укупно ће припасти 22,8 хектара приобаља.

Планирано је да линијски парк има око пет километара бициклистичких стаза, 100.000 квадратних метара пешачких површина, 200 хиљада метара квадратних зелених површина, 5.000 нових стабала и 500 клупа за посетиоце.
Планирано је да на овом простору, који ће Београђанима омогућити приступ обалама Саве и Дунава, буду понуђени бројни пратећи садржаји, од рекреативно-спортских, преко комерцијалних до духовних.

У галерији фотографија можете да погледате како ће изгледати зоне Линијског парка.

Да би се обезбедио пун континуитет зеленог јавног простора, предвиђено је да се све постојеће и будуће саобраћајнице које се укрштају са парком денивелишу, а да се садржаји на конструкцијама ускладе у нивоу Линијског парка. За ту потребу биће рекоструисана три постојећа подвожњака у Тадеуша Кошћушка, Дубровачкој и Кнежопољској, али и изграђена три нова на укрштању парка са Цвијићевом, Жоржа Клемансоа и Дунавском.

Формираће се континуалне стазе за кретање пешака, бициклиста и рекреативаца, које повезују функционалне целине уређене и опремљене тако да омогућавају одмор, пасивну рекреацију, едукацију, социјализацију.

Поред ових подвожњака, планиран је и један надвожњак, који ће преко Поенкареове спојити Дунавску са Булеваром деспота Стефана. У плану је и да се заврши рампа на Панчевачком мосту, па ће у будућности возачи на „Панчевцу" имати и опцију директног искључења ка Вилиним водама.

Висинска разлика која постоји на деловима терена решена је степенастим моделовањем терена који се спушта ка реци, а у оквиру парка планирано је неколико подземних гаража и две метро станице.

Друга фаза обухвата израду пројектне документације и радова на осталим просторно програмским целинама и у деловима Линијског парка на којима су планирани радови на реконструкцији приобалних бедема Београдске тврђаве. У оквиру ове фазе планирана је и изградња неопходне комуналне инфраструктуре и 4 подземне гараже са преко 1.000 паркинг места.

Подели вест