Medaljon 1961, aluminijum. 56x50x25, foto Bojana Janjić, MSUB.jpg
Медаљон, алуминијум, 1961.
Бојана Јањић, МСУБ

Медаљон, алуминијум, 1961.
Бојана Јањић, МСУБ

Уметнички програм

СЕРИЈАЛ ИЗЛОЖБА ПОСВЕЋЕН ЖЕНАМА! Циклус самосталних изложби „Уметност и личност, скулпторке из колекције МСУБ”

13.02.2023.

СЕРИЈАЛ ИЗЛОЖБА ПОСВЕЋЕН ЖЕНАМА! Циклус самосталних изложби „Уметност и личност, скулпторке из колекције МСУБ”
Величина слова

У суботу, 11. фебруара отворена је изложба “Олга Јанчић: Исконско у модерном” у Музеју савремене уметности у Београду, у оквиру циклуса “Уметност и личност, скулпторке из колекције МСУБ”. Ауторка циклуса и изложбе је др Рајка Бошковић, музејска саветница, а асистенткиња ауторке изложбе је Кристина Армуш.

Где се одржава

Музеј савремене уметности


Када се одржава

11. фебруар - 5. мај


На отварању су се обратили директорка Музеја Маријана Коларић, ауторка изложбе Рајка Бошковић, и декан Факултета примењених уметности, редовни професор и вајар Горан Чпајак. Изложбу је свечано отворио државни секретар Министарства културе Миодраг Ивановић.

Marijana Kolarić, direktorka MSUB, foto Bojana Janjić MSUB.jpg
Маријана Коларић, директорка МСУБ
Бојана Јањић, МСУБ

Маријана Коларић, директорка МСУБ, у свом говору је истакла: “Данас, рекло би се да живимо у срећним временима, када жене нису ограничене само на то да буду инспиративни или узорни субјекти уметности, већ су оне те које стварају уметност у свој слободи и креативности. Иако се у прошлости дуго разматрало шта подразумева бити вајар, од поседовања неопходне физичке снаге за хватање у коштац са материјалијма до бивања ауторитетом мајстора над помоћницима и практичарима, а када се томе додају и економска ограничења која захтева традиционална скуплтура као што је висока цена ливења, постаје јасно да су постојале бројне препреке са којима су се сусретале жене вајари на путу своје афирмације. Ипак, многе жене оставиле су неизбрисив траг у области скулптуре и задивљујућ успех, имајући у виду са колико тешкоћа, са каквим закашњењем, и уз савладавање каквих препрека и предрасуда су се жене пробиле у свет скуплтуре, односно у медију који је све до средине прошлог века важио за доминантно мушки”.

Маријана Коларић је о предстојећем циклусу изложби додала: “Сврха циклуса посвећеног управо женама је да подстакне размишљање о уметничким путањама жена вајара, као и да подсети на допринос оних ауторки које су обележиле скулптуру 20. и 21. века у нашој средини. Бројни пратећи програми које ћемо организовати током трајања изложбе кроз разговоре и предавања, имаће за циљ да отворе питања о позицији, каријери, пракси и видљивости жена вајарки, као и рецепцији њиховог рада”.

Rajka Bošković, autorka izložbe, foto Bojana Janjić MSUB.jpg
Рајка Бошковић, ауторка изложбе
Бојана Јањић, МСУБ

Рајка Бошковић, ауторка изложбе, осврнула се на речи Олге Јанчић које осликавају уметничко биће ове вајарке: “Она истиче да је осећање које се јавља при раду у камену, у моментима добре концентрације, чудесно. И да је то осећај интензивнијег живљења него у било којој другој ситуацији – нешто блиско залажењу у више сфере спознаје живота, досезања неких његових нових вредности, нешто блиско ванвременом, нека врста сродности са молитвом или химном животу. На крају наглашавајући да је то осећање блискости са собом, са оним бољим делом себе”.

Рајка Бошковић је свој говор закључила речима: “Ако се осврнем на време које сам провела у сагледавању уметничког опуса Олге Јанчић, као и на време проведено на осмишљавању поставке и концепта ове изложбе, чини ми се да сам и сама у том раду доживела тај осећај блискости са собом. И у том смислу, надам се ће ова изложба, а пре свега врхунска остварења Олге Јанчић, и у вама подстаћи искру дубоке блискости са собом, и то са оним бољим делом себе”.

Goran Čpajak, dekan Fakulteta primenjenih umetnosti, foto Bojana Janjić.jpg
Горан Чпајак, декан Факултета примењених уметности
Бојана Јањић, МСУБ

Горан Чпајак, декан Факултета примењених уметности, редовни професор и вајар, о Олги Јанчић је између осталог рекао: “Имала је врло искрен однос према стваралаштву. Користила је камен као материјал, и мислим да је тај материјал најпригоднији њеној форми. Користила га је стрпљивошћу која можда превазилази неке данашње оквире брзог живота. Форме која је она поставила у уметничком бићу овог града, Србије, и овог подручја, и данас се препознају и провлаче код младих генерација у њиховом наслеђу и будућем креативном животу”.

Miodrag Ivanović, državni sekretar Ministarstva kulture, foto Bojana Janjić MSUB.jpg
Миодраг Ивановић, државни секретар Министарства културе
Бојана Јањић, МСУБ

 Миодраг Ивановић, државни секретар Министарства културе, о значају дела Олге Јанчић је рекао: “Припадала је групи уметника који су након Другог светског рата својим авангардним идејама креирали најважније импулсе модерног струјања наше уметности. Са неколицином вајара са простора тадашње Југославије она је проширила опсег уметничког деловања ван своје средине и изборила се за место унутар токова зреле модернистичке, не само српске и југословенске, већ и европске скулпторалне праксе. Ауторка коју је још 1964. године Хербарт Рид уврстио у „Историју модерне скулптуре, тачније њену скулптуру „Удвојен облик“, свакако је заслужила да баш она започне циклус Уметност и личност и да посетиоци изложбе Исконско у модерном, поготово они млађи, уживају у упознавању са једним од најзначајних скулпторских опуса друге половине 20. века у српској ликовној уметности”.

Izložba Olga Jančić Iskonsko u modernom 3, foto Bojana Janjić MSUB.jpg
Бојана Јањић, МСУБ

На изложби је изложено 20 скулптура у камену, дрвету, бронзи и алуминијуму. Посебан сегмент изложбе чине видео снимци монументалних скулптура у слободном простору – скулптура у камену постављених на Савском кеју у Београду, Петроварадинској тврђави у Новом Саду и у парку у Врњачкој Бањи, као и скулптура у бронзи у Краљеву. Током трајања изложбе биће организовани пратећи програм – јавна вођења, разговори и предавања.

Изложба “Олга Јанчић: Исконско у модерном” у Музеју савремене уметности у Београду отворена је до 2. маја 2023. године.

Подели вест