FOTO_Ivan Slipcevic.jpg
Иван Слипчевић

Иван Слипчевић

Уметнички програм

ОСЛОБОЂЕЊЕ ФЕМИНИСТИЧКОГ ГЛАСА МЕДУЗЕ КРОЗ КРУГОВЕ! Изложба Лале Рашчић ‘’Бакар гори’’

08.03.2023.

ОСЛОБОЂЕЊЕ ФЕМИНИСТИЧКОГ ГЛАСА МЕДУЗЕ КРОЗ КРУГОВЕ! Изложба Лале Рашчић ‘’Бакар гори’’
Величина слова

Галерија и уметничка резиденција Хестиа, представља изложбу радова уметнице Лале Рашчић – ‘’Бакар гори’’, која ће бити отворена у недељу 12. марта у 18 часова. Ово отварање имаће и специјалног госта, односно традиционалног кума изложбе, музичара, Дамира Имамовића, који ће присутне водити кроз изложбу.

Где се одржава

Галерија и уметничка резиденција Хестиа


Када се одржава

12. март - 28. април


Окосницу изложбе “Бакар гори” чине два круга који представљају традицију и митологију – с једне стране реч је о тепсији – симболу фолклорне традиције тепсијања, а са друге о горгонеју – апотропејском приказу Медузине главе из доба Античке Грчке.

У складу са досадашњим мултимедијалним истраживачким приступом раду и пројектима дугог трајања, који се често баве реконтекстуализацијом различитих митова, митолошких ликова или традиција, Рашчић наставља да се бави наметнутим патријархалним друштвеним нормама и избављењем традиције од фолклоризације настале под утицајем националних политика.

У процесу стварања ове изложбе уметница се позива на различиту литературу, укључујући и есеј “Смех Медузе” француске феминистичке ауторке Хéлèне Циxоус (Хелен Сиксу) из 1975.године у којем ауторка као циљ теоријског концепта поставља стварање феминистичког гласа, односно његово ослобађање, које је могуће једино кроз израз - чин писања.

Tepsijasice_PR_tespojasice 1@300.jpg
Тепсијасице
Лала Рашчић

Један од кругова, дакле, кроз које се на изложби ослобађа женски глас је бакарна тепсија - њен ротирајући звук одјекује простором, а везан је за традицију тепсијања, која је највише присутна на подручју Босне и Херцеговине, али и ширег Балкана, а свој корен вуче још из Османског доба. То је древни начин певања, углавном жена, уз окретање плитке и округле бакарне тепсије.

Други круг који чини срж изложбе је горгонеј који код Лале Рашчић поприма различите форме и медије – маску, објекте од стакла, цртеже, видео; па коначно и саму њену форму – облик савремене жене-перформерке у оклопу која постаје медиј за враћање гласа Медузи и поновно формирање, односно ремитизацију њеног лика.

“Хефест” задужен за израду тепсије и Медузиног оклопа на овој изложби је Нермина Беба Алић, једина жена “казанџијка” у Сарајеву (занатлија који израђује традиционално бакарно посуђе).

LEPA_preview B4_FIN copy_Lala Rascic.jpg
Лепа
Лала Рашчић

Изложба ’’Бакар гори’’ биће отворена до 28. априла 2023. године, а како налаже пракса галерије Хестиа, имаће и своје пратеће програме, од којих је први вођење “Годфатхерс” (Кумови) с Дамиром Имамовићем на самоме отварању.

Дамир Имамовић је босанскохерцеговачки музичар, певач, композитор и интерпретатор традиционалне босанске севдалинке. На вођењу ће бити присутна и уметница која ће са посетиоцима поделити своје виђење ове митолошке изложбе.

Биографија уметнице:

Лала Рашчић (рођена 1977. у Сарајеву, живи и ради у Сарајеву и Загребу) је медијска уметница и перформерка која користи перформативне стратегије везане за стварање нових наратива и приповести који укључују вербалне видео перформансе, перформативно-инсталацијске амбијенте, видео пројекције, објекте, светло, цртање и сликање. Њена интересовања су укорењена у начине извођења текста, што се огледа у њеном интересовању за традиционалне и савремене приповедачке праксе, усмене историје и уметност монодраме.

IMG_4341_Lala Rascic.JPG
Лала Рашчић

Већина пројеката Лале Рашчић је доследно истраживачке природе. Уметница гради свој уметнички наратив око питања феминизма, историје, нових читања традиције и мапирања њених трагова у данашњој свакодневици. Њени радови налазе се на граници између перформанса и мултимедије, истовремено комбинујући аудио-визуелно, покрет, слику и цртеж и скулптуралне објекте.

Подели вест